Äppelmust

15 september 2010 at 00:25 1 kommentar

I helgen fick vi en hel papperspåse full med hemmaodlade äpplen och idag var det dags att ta hand om dem. Jag bestämde mig för att göra äppelmust vilket jag – såhär i efterhand – kanske skulle tänkt igenom lite bättre. Vi började strax innan nio. Vi sköljde äpplen, delade dem och tryckte ner dem i vår råsaftcentrifug. Sen silade vi musten – om och om och om igen…

Nu, klockan tolv, är vi mitt uppe i det sista steget – att pastörisera den. Om musten inte pastöriseras klarar den sig bara några dagar i kylskåpet medan en pastöriserad flaska klarar sig i flera månader (oöppnad, såklart). Tillvägagångssättet för pastöriseringen hittade jag på Rosenhills Trädgård och Musteris hemsida och det var inte särskilt svårt. Om en kvart ska musten vara färdig. Sen är det bara att vänta… Lagom till jul kan vi njuta av de tre flaskor must vi fick ut av en hel kvälls hårt arbete.

Äppelmust

Äpplen (gärna fallfrukt)

Rengör och sterilisera flaskorna. Sterilisering görs genom att du hettar upp flaskorna till 100 grader (till exempel i ugnen). Skölj äpplena och dela dem grovt. Kör dem genom råsaftcentrifugen så att du bara har musten kvar. Sila musten, först genom en silduk och sedan genom ett kaffefilter (då blir den perfekt). När saften är silad häller du upp den på flaskorna – fyll flaskorna ända upp till kanten. Ställ sedan flaskorna i en kastrull med vatten, skruvkorkarna ska vara avtagna och även de lagda i kastrullen. Sätt en termometer i en av flaskorna och värm vattnet så att musten får en temperatur på 75 grader. Denna temperatur ska hållas i femton minuter, sen ska korkarna skruvas på. Se till att skumfri must fyller flaskan hela vägen upp, om inte fyller du på med upphettad must eller hett rent vatten innan korken skruvas på.

Sätt inte flaskorna i kylen direkt utan låt de behålla sin temperatur i ytterligare någon timme. Täck dem exempelvis med en filt.

Entry filed under: Drickbart, Safta & sylta. Tags: .

Lemonad med mynta Björnbärssylt med apelsin

1 kommentar

  • 1. Helena  |  16 september 2010 kl. 21:01

    Oj vad duktiga ni har varit! Jag har själv ett äppelträd men har inte orkat göra must för jag tycker det verkar lite jobbigt (jag ät lat bör nämnas). Men äppelmust är gott så jag borde nog ändå göra det!

    Kul att se min egna blogg bland dina favoriter! Jag är mycket smickrad! Din blogg är riktigt bra och många fina bilder. Hit kommer jag säkert igen!


Kategorier

Citronbiskvier

Arkiv


