Citronbiskvier

4 oktober 2011 at 09:24 6 kommentarer

Visst är det härligt med sol, men sommaren är definitivt inte den årstid då jag trivs bäst. Det är varmt, klibbigt och svårt att sova. Så i helgen när sommaren kom på återbesök höll jag mig inomhus, fullt sysselsatt med att baka citronbiskvier och chokladbiskvier med en gnutta whisky.

Små citronbiskvier cirka 30 stycken
Recept: Inspiration från Vår kokbok och Louises spis

Bottnarna:
200 g riven mandelmassa
1 äggvita från ett litet ägg

Citronfyllningen:
150 g smör (rumsvarmt)
1 äggula
Knappt 2,5 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
1 citron, skal och (lagom mycket) saft

200 g vit choklad

Blanda riven mandelmassa med äggvita, gärna med elvisp. Klicka eller spritsa ut smeten på en plåt med bakplåtspapper, det blir cirka 30 små kakor av det. Bottnarna ska vara cirka 3 cm i diameter. Grädda i mitten av ugnen, gärna på dubbla plåtar, i 175-200 grader tills de börjar få färg på toppen (det tar cirka 8-9 minuter). Låt de färdiggräddade bottnarna kallna på galler under tiden som du gör citronfyllningen. Vispa ihop smör, äggula, florsocker, vaniljsocker och rivet citronskal med hjälp av en elvisp till en jämn och fin kräm. Tillsätt citronsaften, lite i taget, och smaka av så att du får det så syrligt som du vill ha det. Bred eller spritsa krämen på undersidan av bottnarna. Ställ i kylskåp i cirka en timme. Under tiden smälter du chokladen i ett vattenbad. Låt den smälta chokladen svalna i några minuter och doppa sedan kakorna så att fyllningen täcks. Förvara de färdiga biskvierna i kyl eller frys. I kylskåp klarar de sig i ett par dagar.

Entry filed under: Småkakor. Tags: .

Citrusmarmelad Inlagda rödbetor

6 kommentarer

  • 1. Johan  |  5 oktober 2011 kl. 04:30

    De där såg inte fel ut!

    Jag har gjort chokladbiskvier en gång och de blev kalasgoda. Mina blev jättestora och jättemånga, så jag frös in en hel massa. Sicken lycka när jag insåg att de blev ännu godare ätna kalla direkt ur frysen! [^_^]

    • 2. Caroline  |  7 oktober 2011 kl. 21:36

      Ja! Halvfrysta biskvier är bland det godaste som finns! 🙂

  • 3. Kim  |  5 oktober 2011 kl. 19:13

    Sommaren är min favoritårstid… jag tycker det blir alldeles för kallt när jag ska sova på vintern..
    Men i godsaksväg håller jag med dig, biskivier ftw! Låter lite extra gott med citronsmak.

  • 4. Mårtenssons kök  |  7 oktober 2011 kl. 14:05

    Kanongott med citronbiskiver, mycket godare än de med chokladsmak tycker faktiskt vi båda här hemma. Apelsinsmak är inte helt fel det heller…

    • 5. Caroline  |  7 oktober 2011 kl. 21:41

      Apelsinsmak? Spännande, det måste jag prova!

  • 6. Alexandra - kärlek på tallrik  |  13 oktober 2011 kl. 12:42

    Åh, vad fina de blev, riktiga små godbitar! Biskvier är ju helt underbart gott ❤


Kategorier

Citronbiskvier

Arkiv


