Senapssill
Jag är ingen stor fan av sill, men denna är faktiskt väl värd att göra. Många ingredienser, men ack så god!
Senapssill
Inspiration från: En Lisa för magen
400 gram färska sillfiléer
Lag:
3,5 dl vatten
0,5 äggkopp salt
1 grad ättika
Senapssås:
2 msk vitvinsvinäger/äppelcidervinäger
0,5 dl matolja
0,5 dl crème fraiche
2 msk strösocker
3 msk ”vanlig” senap, typ Slotts
1 msk dijonsenap
1 msk vispgrädde
2 msk majonnäs
1 krm salt
0,5 tsk mald vitpeppar
1 liten gul lök, finhackad
1 stor knippe finhackad dill, enbart kvistarna
1 knippe finskuren gräslök
Dag 1:
Dra filéerna från skinnet på sillarna. Blanda ingredienserna till lagen och lägg ner filéerna i den. Vänd runt med en sked så att lagen kommer åt överallt. Ställ kallt över natten.
Dag 2:
Rör ihop alla ingredienser till senapssåsen, utom lök, gräslök och dill, i en skål. Smaka av med salt och vitpeppar. Rör ner finhackad lök, dill och gräslök i såsen. Ta upp filéerna och låt dem rinna av. Vänd försiktigt ner sillfiléerna i såsen och låt stå kallt i ett dygn. Vänd och blanda försiktigt en gång så att såsen kommer åt överallt.
Entry filed under: Övrigt, Inläggningar.



