Lingonsylt med whiskey

9 september 2010 at 18:35

Ugnspannkaka var inte en av mina favoriträtter som barn. Och vid de tillfällen då ugnspannkaka stod på menyn ville jag helst ha mittenbiten (och det fick jag oftast). Precis som så mycket annat har smaken förändrats och idag lagar jag gärna ugnspannkaka. Idag är det faktiskt en av mina favoriträtter! Ofta lägger vi några äppelringar ovanpå smeten innan formen ställs in i ugnen – det ska man absolut passa på att göra nu när de svenska äpplena invaderar fruktdiskarna. Till ugnspannkaka ska man ha ett stort glas kall mjölk och några skedar lingonsylt.

När jag såg lingonen i kyldisken igår kunde jag inte låta bli att köpa. Så nu står det en burk nygjord lingonsylt i kylskåpet och ser inbjudande ut. Jag valde att koka sylt med Dansukkers syltsocker 1+3 som ger en lättsockrad sylt. För att ge lingonsylten en extra ”twist” spetsade jag den med lite Jack Daniels.

Gissa vad vi ska äta till kvällsmat ikväll?


Lingonsylt med whiskey

1 liter lingon
1 paket syltsocker 1+3
1 dl vatten
2 msk whiskey

Rensa och skölj lingonen noga. Blanda alla ingredienser i en gryta och koka under omrörning i 5-7 minuter. Skumma noga. Häll upp lingonsylten i väl rengjorda och varma burkar. Förslut burkarna. Förvara sylten svalt.

Entry filed under: Safta & sylta. Tags: , .

Gubbröra Lemonad med mynta


Kategorier

Citronbiskvier

Arkiv